Döden ger liv - Tetralogi
Del 1 Himmel du andas!
Del 2 Allting har sin tid
Del 3 Allt förvandlas
Del 4 Dom dyrbaraste gåvor
Dying we live - Ah yet we are breathing!
Döden ger liv - Tetralogi
Del 1 Himmel du andas!
Del 2 Allting har sin tid
Del 3 Allt förvandlas
Del 4 Dom dyrbaraste gåvor
Dying we live - Ah yet we are breathing!
Döden ger liv - Tetralogi
Del 1 Himmel du andas!
Del 2 Allting har sin tid
Del 3 Allt förvandlas
Del 4 Dom dyrbaraste gåvor
Dying we live - Ah yet we are breathing!
TEXTER & ALBUM
TEXTER & ALBUM
TEXTER & ALBUM
Artist - Sångare - Berättare
Döden ger liv - Himmel du andas!
Dying we live - Ah yet we are breathing!
Min konstnärliga ide blir en döstädning av Bellman i mitt dubbelalbum ”Döden ger Liv – Himmel du Andas!”
För att kunna komma åt en stark livspuls så fordras det ofta närhet till död
- eller kanske en liten död ”le petite morte” (orgasm)
Det tillstånd då vi för för ett ögonblick tappar kontroll och lever mer genomsyrade av liv och kärlek.
Att acceptera döden för att öppna mot ljuset och -se skönheten i åldrandet, förgängligheten och inte minst kunna vara tacksam över att fortfarande andas…
Döden ger liv – Himmel du andas!
Prolog
Gubben är gammal ep 27
Födslosång ep 43
Vaggsång till min son Carl
Märk hur vår skugga ep 81
Till kära mor på Bruna Dörren Ep 24
Källarsång Sång 15
Vårt liv är en maskerad
Drick ur ditt glas ep 30
Är jag född så vill jag leva och må väl
på bästa vis
Träd fram du nattens gud sång 32
Glimmande Nymf ep 72
Movitz blåste en konsert
Gubben Noak
De dyrbaraste gåvor
Hyllning till Ulla Winbladh ep 80 ep 71
Fjäriln vingad sång 64
Slidder Sladder folket klagar
PROLOG
Intro till Döden ger liv. Himmel du andas! -se skönheten i åldrandet, förgängligheten och inte minst
kunna vara tacksam över att fortfarande andas efter erfarenheter av Covid-19 och PostCovid…
Allting har sin tid.
Att födas har sin tid. Att dö har sin.
Att förbereda sig för livet efter själva tillblivelsen
tar sin tid – ofta kring nio månader.
Att förbereda sig för döden har för mig uppfyllt en
mycket ansenlig tid men har allt efter tidens gång
blivit en öppnare mot LIV!
När jag var tio månader hamnade min mamma på sjukhus nära döden i svår lunginflammation
under en längre tid.
En barnflicka 17 år anställdes för att ta hand om det skrikande barnet vars smärta var för stark för den unga jungfrun som till slut fick nog och såg som enda utväg att med en kudde kväva det outhärdliga ljuden som kom ur bebisens mun.
Min nära döden upplevelse med svårigheter att få luft har varit ett stort trauma under delar av mitt liv.
Den räddande ängeln som kom och avbröt denna alltför tidiga död var farsan. Tack Pappa!
Gubben är gammal
Ep 27
Möte med åldrandet. ”Gubben är gammal urverket dras. Visaren visar timman ilar---”
Nu har jag själv snart med råge överlevt min pappas ålder. Men farsgubben du kunde väl för helvete
ha väntat med att dö själv tills jag hunnit bli vuxen på riktigt. Du var ju aldrig sjuk inte ens förkyld.
Födslosång
Epistel 43
Om sårbarheten i att föda, födas och leva i denna så obarmhärtiga närhet till döden och ”masken dold i blomman bådar blommans död. Allt suckar för naturens lag…”
Vaggsång till min son Carl
Kan smärtan av att förlora sitt barn någonsin lämna?
Vårt behov av tröst av nytt liv vaggar oss till sömns…
Märk hur vår skugga
Epistel 81
Våra avsked till våra kära ser så olika ut. Här ett porträtt ur tiden när Grällmakar
Löfbergs maka lämnat in skylten.
”Hon från Dantobommen skildes idag. – torstig var hon och torstig är jag, Vi är torstiga alla!”
Sommaren 1987 efter avslut på Västerviks Visfestival kommer en kollega Lasse Tennander fram till mig och säger: För fan Peter du som är uppvuxen i en arbetarförort - Hur kommer det sig att du kör med ett gäng utklädda överklassmusiker? Ja vad svarar man på det?
Första 3 åren i en etta i Hammarbyhöjden sedan i nya söderförorten Kärrtorp - men med en farsa som jobbat som musiker. Vi på gatan såg ju dom som fanns norr om Slussen som minst sagt främmande varelser. Varför leker jag med dom? Kanske tillhörde man nån slags trasprolitariat. Första 3 åren i en etta i Hammarbyhöjden sen i Kärrtorp sen genom morbror Nils introducerad till Söderstadion och kärleken ttill "Bajen". Nacka Skoglunds hörnmål från östra kurvan var ett tidigt möte med den renaste poesin.
Några decennier senare stod jag vid pissrännan bredvid Cornelius Vreeswijk och uttryckte att det kändes lite kymigt att ha snott från hans gitarrarrangemang från ”Märk hur vår skugga” till det jag gjorde med ”Fredmans Stadsmusikanter” musiker från den Kungliga filharmoniska orkestern.
Känn inte så - du gör det så vackert sa Cornelis och såg på mig stillsamt med sina varma ögon. När vi sen efteråt hamnade på krogen tillsammans var han väldigt lågmäld, mådde inte så bra och ville åka hem ganska snart och sedan dröjde inte länge innan han lämnade in för gott den 12 november 1987.
Jag får ett samtal från Ulf G Åhslund som säger har du hört att Cornels är död? ...
Nu finns det bara en galning kvar i det här djävla landet som jag kan tänka mig att jobba med och det är du. Jag skiter i pengar. Jag spelar och arrar till dig gratis och om du vill kan du få använda arrangemang jag skrivit till Cornelis.
Du har en vecka på dig att bestämma dig och förresten skulle du vilja gå på Cornelis begravning med mig?
Efter begravningsceremonin i Katarina Kyrka sitter vi på Mosebacke på tjusigt uppdukat kyrkkaffe. Emellan Ulf G Åhslund och mig sitter prästen Lennart Koskinen.
En stilla stämning infinner sig tills en kvinna mittemot oss reser sig och utbrister:
Det är jag som är Fatumeh - som Cornelis sjunger om – Det är jag som är FATUMEH!
Då reser sig blixtsnabbt kvinnan bredvid henne och skriker:
I helvete heller det är jag som är FATUMEH - varpå hon utdelar en rak höger, så att den först nämnda hamnar mitt uppe på det dukade bordet. Kaffekoppar, fat och tårtbitar far runt som ett fyrverkeri på nyårsafton. Ulf och jag kastar en snabb blick på varandra innan prästen Koskinen reser sig och med glimten i ögonen och på sin vackra finlandssvenska dialekt utbrister: DET HÄR SKULLE VERKLIGEN CORNELIS HA GILLAT!
ADAGIO
"Att vara eller att inte vara - att andas eller inte andas. Det är frågan"
.
Till kära mor på Bruna Dören
Epistel 24
”Kära Syster mig nu lyster med dig tala förrn jag dör”
TEXT?
Källarsång
Sång 15
”Se stjärnorna de blänka och nattens kulna dimmor stå. Jag orkar ej mer tänka. Ej se, än mindre gå…”
TEXT?
Bröderna fara väl vilse ibland
Epistel 35
TEXT?
Drick ur ditt glas
Epistel 30
TEXT?
Vårt liv är en maskerad
TEXT?
Är jag född så vill jag leva...
Sång 16
Var tid har sina kompromisslösa sjukdomar.
Lungsoten och pesten tog många liv på 1700-talet.
En stor del av Stockholms befolkning strök med.
Inget annat vaccin att hoppas på en alkoholen som medicin…
Jag andas än är jag född så vill jag leva och må väl på bästa vis.
Sjunga visor, dansa polska uppå rosor gå
– klappa den mitt hjärta tänker på.,,
”Vårt liv är en maskerad där mången synes glad
men under masken gråter du, ska vi slå vad?”
Träd fram du nattens gud
Sång 32
Naturen som tröst och läkedom.
Beställdes av min svärfar Bellman kännaren Paul Britten Austin
att lära mig inför hans stundande död och begravning.
Glimmande Nymf
Epistel 72
Här ur denna oerhört sensuella erotiska epistel träder en stor innerlig ömhet fram. ”Cajsa Du dör- Himmel hon andas! Döden ger liv” är ett uttryck för den yttersta hänryckning. Den fysiska känslan av världens försvinnande under kärleksakten. Att våga förlora kontrollen – utlämnad. Kvinnan i mannen får blomma.
Movitz blåste en konsert
Epistel 51 5:22
Här ur denna oerhört sensuella erotiska epistel träder en stor innerlig ömhet fram. ”Cajsa Du dör- Himmel hon andas! Döden ger liv” är ett uttryck för den yttersta hänryckning. Den fysiska känslan av världens försvinnande under kärleksakten. Att våga förlora kontrollen – utlämnad. Kvinnan i mannen får blomma.
Glimmande Nymf
Epistel 72
Här ur denna oerhört sensuella erotiska epistel träder en stor innerlig ömhet fram. ”Cajsa Du dör- Himmel hon andas! Döden ger liv” är ett uttryck för den yttersta hänryckning. Den fysiska känslan av världens försvinnande under kärleksakten. Att våga förlora kontrollen – utlämnad. Kvinnan i mannen får blomma.
Glimmande Nymf
Epistel 72
Här ur denna oerhört sensuella erotiska epistel träder en stor innerlig ömhet fram. ”Cajsa Du dör- Himmel hon andas! Döden ger liv” är ett uttryck för den yttersta hänryckning. Den fysiska känslan av världens försvinnande under kärleksakten. Att våga förlora kontrollen – utlämnad. Kvinnan i mannen får blomma.
Glimmande Nymf
Epistel 72
Här ur denna oerhört sensuella erotiska epistel träder en stor innerlig ömhet fram. ”Cajsa Du dör- Himmel hon andas! Döden ger liv” är ett uttryck för den yttersta hänryckning. Den fysiska känslan av världens försvinnande under kärleksakten. Att våga förlora kontrollen – utlämnad. Kvinnan i mannen får blomma.
Glimmande Nymf
Epistel 72
Här ur denna oerhört sensuella erotiska epistel träder en stor innerlig ömhet fram. ”Cajsa Du dör- Himmel hon andas! Döden ger liv” är ett uttryck för den yttersta hänryckning. Den fysiska känslan av världens försvinnande under kärleksakten. Att våga förlora kontrollen – utlämnad. Kvinnan i mannen får blomma.
CD 2
1.
Movitz blåste en konsert
Epistel 51 5:22
Himmel du andas! Fnitter är den underbaraste medicin mot gravallvaret och duktigheten.
Jag älskar snabba färder mellan allvar och skratt – mellan mörker och ljus!
2. Gubben Noak
Old man Noah
Sång 35 2:30
3. Allt förvandlas
Sång 39 3:19
4. Solen glimmar
Now the sun gleams in the sky
Epistel 48. 3:11
5. Dyrbaraste gåvor
Herdinnan Pastoral
Epistel 80 0:50
Ulla min Ulla /
To Ulla at her window
Epistel 71. 4:51
I naturens sköte finns så mycken läkedom och som pappa alltid sa.
Strunta i böckerna. Livets visdom kan du bäst lära av kvinnorna min son.
7. Fjäriln vingad /
Butterfly in royal Haga
Sång 64 3:15
8. Dansmästarn
Epistel 69 3:40
9. Menuett Johan Wikmanson
Dm 4:47
10. Den snåle och tilltagna gästen
Sång 60 5:52
11. Gråt fader berg /
Elegy on the fight at Gröna Lund tavern
Epistel 12 4:18
12. Slidder sladder - Skruva fiolen /
Screw up the Fiddle
Epistel 2 3:00
Sjung dansa och var glad - svara ja så blir vi glada.
Stråken släng - ganska riktigt!
Ditt kall är viktigt. Båd för Öra Syn och Smak
13. Fram med basfiolen
Epistel 7 5:07
14. Till mutter på tuppen
Epistel 67 4:51
15. Vila vid denna källa
Epistel 82 4:52
Mitt första Bellman album...
Mitt första Bellman album
"ÄR JAG FÖDD SÅ VILL JAG LEVA"
spelades in 1985 på Stockholms Konserthus med Stockholms Stadsmusikanter - en grupp jag hade under 15 år - företrädesvis med musiker från Stockholms olika Filharmoniska orkestrar.
Mitt första Bellman album...
Mitt första Bellman album
"ÄR JAG FÖDD SÅ VILL JAG LEVA"
spelades in 1985 på Stockholms Konserthus med Stockholms Stadsmusikanter - en grupp jag hade under 15 år - företrädesvis med musiker från Stockholms olika Filharmoniska orkestrar.